Waarschuwing: oplichtingtrucs

Het is geen gezellig paasbericht, dat u hieronder kunt lezen. Het is wel bedoeld om u uiteindelijk gezellige paasdagen, een vrolijk voorjaar en een fijne zomer te bezorgen. En om alle tijd daarna wat betreft uw bankrekeningen, zorgeloos door te kunnen brengen. Het is een lange tekst, maar als u deze gelezen hebt, telt u voor twee. U bent dan namelijk een gewaarschuwd mens.

Nieuwe truc: bank-aan-huis-oplichting
Wat gebeurt er?
Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, lijkt het echte nummer van de bank te zijn, maar is het niet.
De nep-bankmedewerker maakt de persoon aan de andere kant van de lijn eerst bang met een smoes, door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf de bankrekening is gedaan. Of hij zegt, dat de computer niet meer veilig is of dat een betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker het slachtoffer wijs dat er iemand van de bank langs moet komen, om de problemen op te lossen of om een pas of inlogapparaat op te halen: „Tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus we komen naar u…”. Sommige oplichters zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om even te helpen met de computer.

Wat doen banken nooit?
Medewerkers van Nederlandse banken komen nooit bij u thuis om uw bankzaken te regelen of om iets op te halen, als u daar niet zelf om hebt gevraagd. Ze vragen u ook nooit om uw betaalpas of inlogapparaatje op te sturen of af te geven.
Evenmin vragen banken om uw pincode, 5-cijferige identificatiecode en responsecodes van uw inlogapparaatje af te geven of te wijzigen, ook niet via een website. Uw bankpas, inlogapparaatje en pincode zijn allemaal strikt persoonlijk. Die moet u nooit opsturen of aan iemand afgeven, ook niet aan uw bank. Zodra iemand u om een van deze gegevens vraagt, weet u zeker dat het om een oplichter gaat.
Ook vragen ze u nooit om geld over te maken, ook niet via een link in een e-mail of SMS. Tot slot vragen ze u ook nooit direct in te loggen in de bankapp of via internetbankieren.

Wat als ik er toch ingetrapt ben?
Meld oplichting of bedrog bij uw bank. Wanneer u een tekstbericht hebt ontvangen van een oplichter met daarin een betaallinkje of een IBAN waar u naar moet overboeken, stuur dat dan zo snel mogelijk door naar uw eigen bank.

Meld verlies of diefstal van uw bankpas of creditcard onmiddellijk bij uw bank.
Onderstaande nummers zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Uw betaalpas of creditcard wordt dan direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken. Noteer het juiste nummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.

Kijk voor het laatste nieuws over oplichting regelmatig op de website www.veiligbankieren.nl.

Nepmails, neptelefoontjes, nepberichten van andere instellingen
De oplichters sturen van heel wat instellingen nepberichten rond, in de hoop dat u direct op de betaal-link klikt en precies doet, wat ze voorschrijven. Ook telefonisch kunt u op deze manier opgelicht worden. Zo krijgen de oplichters toegang tot uw bankrekening. Waar gebeurde voorbeelden zijn:

Belastingdienst en Belastingdienst Toeslagen:
‘U krijgt nog € 763,- van ons terug, maar wij kennen uw IBAN-rekeningnummer niet. Noteer dit nummer in het vakje met de knipperende cursor en stuur dit bericht als antwoord naar ons terug. Doe dat snel, want het recht op teruggave loopt vanavond om 22:00 uur af.’
Niet doen, dus. Klik nergens op. Stuur de valse e-mail door naar valse-email@belastingdienst.nl.

Mijn Overheid:
‘…Dit is een belangrijk bericht en u wordt verzocht zo spoedig mogelijk uw teruggave te controleren. Bekijk dit bericht in uw berichtenbox …Bezoek je berichtenbox door…’
Klik nergens op. Stuur het valse bericht door naar valse-email@mijnoverheid.nl.

WoningNet:
‘Over 2 weken verloopt uw inschrijving bij Woningnet. Uw inschrijving wordt verlengt na het betalen van de verlengingskosten van € 8,00 via onderstaande link. Deze link is 24 uur geldig. Klik op de link hieronder: …‘
Niet doen, dus. Naar de prullenmand ermee.

Tot slot
Hopelijk overkomt het u niet, hopelijk negeert u alle betaalverzoeken die per sms, whatsapp, e-mail, naar u toe zijn gestuurd. Hopelijk stuurt u ze door, zoals hierboven beschreven; hopelijk plaatst u ze daarna in de prullenmand.
Hopelijk komt er niemand met kwade bedoelingen bij u aan de deur. Spreek met familie, buren, vrienden, kennissen af, dat ze u telefonisch van hun komst op de hoogte stellen. Dan kunt u rond de afgesproken tijd met een gerust hart de deur openen. U bent gelukkig een gewaarschuwd mens.


Voor dit artikel is onder meer gebruik gemaakt van gegevens op www.veiligbankieren.nl.

 

Contact50 Oplichting
Scroll naar top